Resultaten en geleerde lessen vanuit de RRE en de uitdaging voor 2022. - Winst uit je Woning

Resultaten en geleerde lessen vanuit de RRE en de uitdaging voor 2022

Eind december was het einde van de Regeling Reductie Energiegebruik. Dé regeling waarmee huiseigenaren gestimuleerd werden tot het nemen van kleine energiebesparende maatregelen in hun eigen huis. We hebben samen hele mooie resultaten geboekt en inzichten opgedaan, die we mee kunnen nemen voor de RREW en voor de aanpak energiearmoede. 


De resultaten binnen de RRE in 2021

Samen met 70 gemeenten hebben we ons ingezet om zoveel mogelijk woningeigenaren te bereiken, inspireren en te stimuleren om energiezuiniger te leven. Winst uit je woning heeft gemeenten onder andere geholpen met de uitgifte, verzilvering en verwerking van de waardebonnen. Ook hebben wij de RRE middelen benut om gemeentebrede collectieve inkoopacties voor grote energiebesparende maatregelen te organiseren. Het voordeel van deze acties is dat zij per geïnvesteerde euro nog veel meer investeringen in de energiebesparing opleveren, waarmee de impact verder vergroot wordt. 

Het resultaat: 

  • Er werden 113.257 waardebonnen voor kleine energiebesparende producten ingediend door inwoners van de deelnemende gemeenten in 2021. De meest gekozen producten zijn: LED verlichting, tochtstrips, radiatorfolie en waterbesparende douchekoppen. 
  • In totaal hebben 24.756 bewoners zich aangemeld voor informatie en persoonlijk advies voor de inkoopactie en energiebesparende maatregelen, waarmee zij hun maandelijkse energierekening sterk hebben kunnen verlagen en de wooncomfort kunnen verhogen.

    Zonnepanelen werden het meest aangevraagd en afgenomen, gevolgd door vloerisolatie, isolatieglas en spouwmuurisolatie. 

  • Door de acties in 2021 in het kader van de RRE wordt jaarlijks 24.196.946 kg CO2 bespaard. Dit scheelt een jaar werk van 967.878 bomen om de lucht van CO2 te zuiveren.
  • In vrijwel alle gemeenten is het beschikbare waardebon budget volledig benut.

Dit succes is niet vanzelf ontstaan, maar is het gevolg van een goede samenwerking met alle gemeenten om de waardebon via allerlei kanalen en herhaaldelijk onder de aandacht te brengen bij de bewoners. 

We zijn trots op de resultaten die we gezamenlijk hebben behaald met de RRE. De lessen en inzichten die we uit dit RRE-traject hebben gehaald kunnen we nu weer goed gebruiken om ervoor te zorgen dat we met de campagnes van de RREW de vele huurders (en kopers) in Nederland nog beter bereiken. 


De geleerde lessen binnen het kader van de RRE

  1. De waardeboncampagne.

Tijdens deze campagne kunnen bewoners gebruik maken van een waardebon die vanuit de gemeente wordt gegeven, om LED lampen en andere kleine energiebesparende producten af te nemen.

  • Tijdens de actie zagen we dat bewoners actief gebruikmaken van de waardebonactie, vooral in de eerste twee weken nadat zij de brief met de waardebon ontvangen hebben. Toch bleek het voor veel bewoners een drempel om een energiebesparende maatregel voor te schieten en dit bedrag vervolgens weer terug te vragen. Om deze drempel weg te nemen, hebben we online webshops gerealiseerd. Via deze webshops kunnen bewoners de waardebon direct inwisselen, waarbij voorschieten niet nodig is. 
  • Daarnaast hebben ervoor gezorgd dat de aangesloten webshops een breed aanbod hebben en de balans in prijs/kwaliteit goed is. Als aanvulling op de webshops met energiebesparende maatregelen hebben we een handige online LED lamp tool gebouwd die werkt als een soort zoekmachine/webshop, waardoor bewoners in een paar simpele stappen eenvoudig de LED lamp-variant voor elke lamp in huis konden vinden en bestellen. Met als gevolg dat bewoners met hun waardebon letterlijk alle lampen in huis konden vervangen voor de energiezuinige variant.
  • Om de lokaliteit van de campagnes te borgen en ook bewoners voor wie online bestellen niet de standaard is te kunnen helpen, hebben we de mogelijkheid geïntroduceerd om lokale winkels te koppelen aan de campagnes. Wanneer deze lokale winkels gekoppeld waren, konden inwoners hun waardebon direct inwisselen zonder een bedrag te hoeven voorschieten. De aangesloten lokale winkels dienden de verzilverde waardebonnen vervolgens via Winst uit je woning in en kregen de bedragen vergoed.

    Daarnaast was het voor bewoners ook nog steeds mogelijk om via winkels die niet gekoppeld zijn energiebesparende producten af te nemen. Bewoners konden dan zelf het geld terugvragen door via Winst uit je woning hun bonnetje te uploaden.

Het ontwikkelen van de nieuwe webshop-strategie en de koppeling van lokale winkels heeft ervoor gezorgd dat we veel mensen hebben kunnen bereiken en activeren, die anders niet zouden zijn bereikt. Ook heeft het ontwikkelen van de nieuwe online route voor LED verlichting heeft veel bewoners (in totaal 25.928) enthousiast gemaakt om hun woning in één keer duurzaam te gaan verlichten. 

  1. Collectieve inkoopacties.

Tijdens collectieve inkoopacties konden mensen zich inschrijven om duurzame maatregelen zoals hybride warmtepompen, zonnepanelen, spouwmuur- en vloerisolatie en isolatieglas af te nemen. 

In totaal hebben 24.756 deelnemers zich aangemeld voor informatie en persoonlijk advies voor de inkoopactie en energiebesparende maatregelen. De meest afgenomen maatregel waren zonnepanelen gevolgd door isolatieglas. We hebben geleerd dat dit de belangrijkste factoren zijn die invloed hebben op het verhogen van deelnemers aan een inkoopactie:

  • De dag van het versturen van de brief vanuit de gemeente met daarin informatie over de inkoopactie. Wanneer deze op dinsdag wordt verstuurd, vinden in totaliteit de meeste aanmeldingen plaats.
  • De service van zowel een helpdesk waarbij men met vragen terecht kan én de mogelijkheid om een afspraak te maken met een onafhankelijk adviseur om bijvoorbeeld een inspectie vooraf te doen voor isolatieglas of spouwmuurisolatie, zorgt voor een bijdrage in aanmeldingen. 
  • Belangrijke drijfveren vanuit bewoners om deel te nemen aan een inkoopactie waren onder andere de mogelijkheid dat een subsidie voor hen wordt aangevraagd door Winst uit je woning in plaats van dat zij dit zelf moeten doen, en de aanbeveling vanuit de gemeente dat via Winst uit je woning goede en betrouwbare uitvoerders worden gekozen. 
  • Naast het versturen van een brief over de inkoopactie, blijkt het versturen van een mail voor het heractiveren van bewoners die reeds interesse hebben getoond of mee hebben gedaan ook een positief effect te hebben op het aantal deelnemers aan een inkoopactie.

  1. Wijk Adviestraject.

Tijdens het Wijkadvies traject kunnen bewoners zich inschrijven voor een BespaarPlan en krijgen zij van een onafhankelijk adviseur een totaaladvies aan huis, dat inzicht geeft in hoe de bewoner energie en geld kan besparen. 

Bij Winst uit je woning geloven wij in stapsgewijs verduurzamen. Het is namelijk gebleken dat huiseigenaren de woning vrijwel nooit in één keer verregaand verduurzamen. Daarom hebben we samen met een aantal gemeenten het Wijk Adviestraject ontwikkeld voor wijken of doelgroepen, die extra inzet nodig hebben om energie te gaan besparen. 

Dit Wijk Adviestraject biedt bewoners de mogelijkheid om een onafhankelijke energieadviseur 1 – 1,5 uur thuis langs te laten komen. Deze adviseur geeft direct advies over wat men zelf kan doen qua verduurzaming en hij ontwikkelt ook een integraal BespaarPlan. Door middel van dit onafhankelijke advies en het BespaarPlan met concrete offertes en alle mogelijkheden, kan een woningeigenaar zelf besluiten welke maatregel hij/zij op welk moment afneemt.


De uitdagingen binnen de RREW 

Op basis van de vele gesprekken met gemeenten leek vooraf dat het stimuleren en activeren van huurders een grote uitdaging zou zijn. Gelukkig zagen we al voor de zomer, dat we hier samen in de meeste gevallen goed in slaagden en zijn de resultaten sindsdien onverminderd positief! Veel inwoners van verschillende gemeenten zijn benaderd met een waardebon. Deze worden goed ontvangen door de huurders en ook goed gebruikt. Tot nu toe verzilvert tussen de 20%-45% van de huurders in de eerste twee weken na ontvangst de waardebon!

Belangrijke factoren voor een succesvolle RREW campagne:

  • Zorg voor eenduidige communicatie en handelingsperspectief.

    Het is gebleken dat het belangrijk is dat de communicatie eenduidig is, en dat het bewoners weinig moeite moet kosten om hun waardebon snel te verzilveren. Het is belangrijk dat in de uitingen kort krachtig wordt uitgelegd wat de actie behelst, waarom het belangrijk is dat een inwoner meedoet en wat een bewoner hier zelf uit kan halen. Besparen op de energierekening blijft de belangrijkste en meest effectieve boodschap. 

  • Communiceer op meerdere kanalen.

    Het communiceren via meerdere kanalen tegelijkertijd helpt om bewoners te activeren tot de aanschaf van energiebesparende maatregelen. Nog niet alle bewoners hebben het verduurzamen op hun wensenlijstje staan of weten dat het zoveel kan schelen in de portemonnee. Zij hebben iets meer stimulans nodig: zorg daarom dat je op meerdere plekken communiceert over de actie. Je kunt extra focus leggen op de actie door dit te delen in je nieuwsbrief, via sociale media of wellicht met een stuk of advertentie in de lokale krant.

    Winst uit je woning heeft ter ondersteuning hiervan speciale promotiepakketten beschikbaar, zodat het verder verspreiden van de campagne en boodschap extra makkelijk gemaakt wordt. Het promotiepakket bevat een veelheid aan afbeeldingen en teksten, die je zo kunt gebruiken of kunt personaliseren voor jouw gemeentelijke communicatiekanalen. Dit zorgt voor extra vertrouwen bij de bewoners en betere zichtbaarheid van de actie. 

  • Werk samen met woningcorporaties.

    De communicatie naar sociale huurders verloopt vaak via woningcorporaties. Hierin is een goede samenwerking tussen de gemeente en corporaties extra belangrijk. We adviseren dat woningcorporaties ook gebruikmaken van de promotiepakketten, zodat ook die communicatie afgestemd en eenduidig is. Dit zorgt voor extra vertrouwen bij de bewoners en betere zichtbaarheid van de actie. Daarnaast zorgt een flyer met een stappenplan hoe een waardebon ingezet kan worden voor een verhoging in de respons. 

  • Zorg voor bereikbaarheid via een helpdesk.

    Veel bewoners hebben vragen over de actie, bijvoorbeeld hoe ze een waardebon kunnen gebruiken en hoe ze hun geld kunnen terugvragen. Door op de gemeente specifieke pagina’s helder in beeld te brengen waar men de antwoorden op de meest gestelde vragen kan vinden, vinden veel mensen snel hun weg.

    Ook de mogelijkheid voor het geautomatiseerd op kunnen vragen van een waardeboncode, na bijvoorbeeld verlies van de brief, biedt bewoners snel en makkelijk de gelegenheid om de waardebon alsnog te kunnen benutten. Maar vooral oudere bewoners een hulplijn ook erg prettig. Winst uit je woning heeft daarom een servicedesk waar de bewoners terecht kunnen voor advies en met al hun vragen. 


Aanpak energiearmoede in 2022

Recentelijk heeft het kabinet budget beschikbaar gesteld voor gemeenten om bewoners, die zich in een situatie van energiearmoede bevinden extra te kunnen gaan helpen. Dit budget kan gebruikt worden voor het extra aanbieden van kleine energiebesparende maatregelen, maar zeker ook om bewoners te helpen om grote energiebesparende maatregelen zoals spouwmuur- en vloerisolatie en zonnepanelen te laten plaatsen. Zo worden ook zij in de gelegenheid gesteld om substantieel op hun energierekening te besparen. 

Winst uit je woning heeft een aanpak energiearmoede vormgegeven. Meer weten?
Lees dan verder in dit artikel hoe Winst uit je woning dit heeft vormgegeven en hoe we samen de energiearmoede kunnen aanpakken.

Deel online

[addtoany]
To top